Disse motorer er nu maskinviklede og væsentligt forbedrede, sammenlignet med andre FK motorer. Motorerne er auto afbalancerede indenfor accepterede tolerancer og derfor findes balance mærker i nogle motorer. Begge typer motorer deler samme type hårde kul, end tidligere introduceret i Hawk 25. Dette medfører forlænget motor levetid, men forlænger samtidig indkøringsperioden. 1. Start med af spraye eller skylle motoren, med en god kontakt rens og tillad dette at tørre op. 2. Smør motorlejerne, uden at over smøre kul/nde enden. Brug tynd olie, eks. Activ8. 3. Start motoren ved 5 VDC i 20-30 minutter. Smøring af lejer kan være nødvendig. 4. Monter motoren og gearing i chassiset. Start derefter motoren i 20 minutter, igen ved 5 VDC, hvor den skal trække den fulde gearing. Dette medfører en lille belastnings forøgelse af motoren, hvilket er en del af tilkøringsprocessen. 5. Kør derefter med den færdigsamlede bil 50-75 omgange, uden brug af ”Blast Relay/Max Attack” og lignende. Husk at smøre lejerne. Job done… Efter træning/race: Specielt hvis bilen ikke skal køres et stykke tid, renses motoren med god kontakt rens, husk at smøre igen inden race. Renlighed er hemmeligheden bag et langt motor liv! Hvis der efterlades olierester på kul og kommutator, vil/kan dette medføre blødgøring af kul og snavset kommutator, og dermed manglende/reduceret overførsel af strøm. AB Slotsport beskriver anvendelse af Loctite 638 som en bedre løsning end lodning, ved montering af pinion. Begrundelsen, forurening og dermed korrosions/rustdannelse af lejebøsning, forårsaget af loddeflux, helt kan elimineres. Ligeledes kan pinions demonteres med aftrækker. Oversat af Kim J. Hansen lmp24-slotracing.dk |